Η παγκόσμια βιομηχανία της μόδας (η οποία περιλαμβάνει ένδυση, κλωστοϋφαντουργία, υπόδηση και πολυτελή προϊόντα) έχει εκτιμηθεί ότι αξίζει $3 τρις, και σύμφωνα με μία αναφορά (McKinsey, 2015), έχει ξεπεράσει τη γενική αγορά και κάθε άλλο τομέα εδώ και μια δεκαετία. Είναι πιο κερδοφόρα ακόμη και από τους υψηλά αναπτυσσόμενους τομείς όπως η τεχνολογία και οι τηλεπικοινωνίες. Το επιχειρηματικό μοντέλο της “γρήγορης μόδας – fast fashion” έχει αυξήσει την εισαγωγή των τάσεων-trends που οδηγούν στην πρόωρη αντικατάσταση των προϊόντων, στον σύντομο κύκλο ζωής τους και στην υπερβολική κατανάλωση. Σύμφωνα με τον οργανισμό WRAP[1], μόνο στο Ην. Βασίλειο, καταλήγουν στις χωματερές 350.000 τόνοι χρησιμοποιημένων ρούχων αξίας περίπου £140εκ.
Ένας τρόπος για να μειωθούν τα απόβλητα ρούχων είναι να επεκταθεί η ζωή του προϊόντος και να ανακυκλωθούν τα υλικά από τα οποία αποτελούνται τα ρούχα που φοράμε και δεν μας αρέσουν πια.
Τα φερμουάρ και τα κουμπιά κάνουν την ανακύκλωση των ρούχων αρκετά περίπλοκη μια και η αφαίρεσή τους αναγκαστικά πρέπει να γίνει με το χέρι. Κατά συνέπεια η διαδικασία αυτή γίνεται κοστοβόρα και χρονοβόρα.
Το brand Resortecs έρχεται να δώσει τη λύση. Είναι κομμάτι της εταιρίας Regeneration που σημαίνει αναγέννηση και επικεντρώνεται κυρίως στη δραστηριότητα της επανάχρησης, ανακύκλωσης και επαναπροσδιορισμού ενός προϊόντος.
Η λύση είναι το καινοτόμο γαζί! Μια κλωστή που διαλύεται σε υψηλή θερμοκρασία. Η έξυπνη κλωστή (Smart stitch) κάνει την επιδιόρθωση και ανακύκλωση των ρούχων παιχνιδάκι. Όταν χρησιμοποιείται σε απλά γαζιά, όλο το κομμάτι του ρούχου μπορεί εύκολα να αποδομηθεί έτσι ώστε το ύφασμα να ξαναχρησιμοποιηθεί ξανά και ξανά με νέο τρόπο, χωρίς την ανάγκη να παραχθεί ύφασμα από το μηδέν.
H παραπάνω κλωστή είναι ένα από τα πέντε αρχικά σχέδια που κέρδισαν το Βραβείο 2018 Global Change Award. O διαγωνισμός είχε χορηγό το φιλανθρωπικό κομμάτι του σουηδικού γίγαντα λιανικής- H&M, στην προσπάθεια να βοηθήσει τη βιομηχανία της ένδυσης να μετατρέψει το βασικό γραμμικό μοντέλο (σχεδιασμός- κατασκευή-κατανάλωση- χρήση-απόσυρση) σε κυκλικό, όπου τα υλικά ξαναχρησιμοποιούνται ή γίνονται λίπασμα. Στον διαγωνισμό έλαβαν μέρος 2600 προτάσεις από 151 χώρες. Οι 5 επιλαχούσες προτάσεις μοιράστηκαν το έπαθλο του 1 εκατ. ευρώ.
Το 2016, η H&M ανακοίνωσε τον στόχο της να γίνει πλήρως κυκλική εταιρία μέχρι το 2030. Για να το επιτύχει, πρέπει να βρει νέα υλικά, νέους τρόπους να δημιουργεί μόδα, νέες μεθόδους διανομής, πώλησης και εξόρυξης αξίας μέσα από τα ρούχα της, επεκτείνοντας ταυτόχρονα τη διάρκεια ζωής τους και στο τελευταίο στάδιό τους να τα ξαναχρησιμοποιεί! Σε κάθε στάδιο είναι απαραίτητη η καινοτομία. Χωρίς καινοτομία δεν μπορούμε να προχωρήσουμε μπροστά καθόλου, δήλωσε ο Yosef El Natour, country manager για την H&M στην Αν.Ασία. Χρειαζόμαστε νέους και θαρραλέους οραματιστές με τρελές ιδέες.
Tο brand Resortecs ανακοίνωσε πρόσφατα πως δουλεύει σε ένα πλήρως αποδομήσιμο και άρα ανακυκλώσιμο παπούτσι. Το παπούτσι που θα ονομάζεται JOAN θα είναι το πιο κυκλικό παπούτσι στην βιομηχανία της ένδυσης.
Απαιτείται να αναζητηθούν τρόποι για την επέκταση της αξίας και της χρήσης ορισμένων προϊόντων, αλλά και να διερευνηθεί πώς να εκφράζουμε τη στιγμή στη μόδα ελαχιστοποιώντας την κατανάλωση υλικών.
Τι πιο καινοτόμο από μία απλή, πλην όμως “έξυπνη” κλωστή…
You must be logged in to post a comment.